Een schuifelende sirene

Machtige pianoballads en excellente popsongs gaven warmte op een kille, besneeuwde avond.

Hannah Reid schuifelde over het podium alsof er, net zoals buiten, een dik pak sneeuw op lag. Dat ze dankbaar was dat we die sneeuw doorploegd hadden, zei ze. Ze werd bijgetreden door haar collega-bandleden, in heerlijk Brits bovendien. Het was mooi hoe Dan Rothman en Dominic Major zich het hele concert op de achtergrond hielden om hun zangeres te laten schitteren. Want het is waar wat ze zeggen: Reid beschikt over een uitzonderlijk stemgeluid, dat de zaal deed verstillen toen ze ‘Rooting for you’ a capella inzette. Dat ze zich op voorhand had ingedekt voor de ‘extreem hoge noten’ die ze ‘misschien niet zou halen’ vonden wij een iets te makkelijke zet, maar hij werkte wel: natúúrlijk volgde er applaus toen ze die toonladder soepel als een elastiekje bleek te kunnen beklimmen.

London Grammar
© Eliot Lee Hazel

Stellen dat Reid London Grammar ís, zou haar collega’s oneer aandoen. Met zijn drieën zetten ze namelijk een eersteklas sound neer, die je als koffiebarfähige triphop zou kunnen bestempelen, maar die een waardevoller etiket verdient door het vernuft waarmee de songs in elkaar zitten. Ja, in de Kavinsky-cover ‘Nightcall’ meenden wij een flard ‘Clubbed to death’ te horen, maar verder viel het nogal mee met die triphopreferenties. Wij hoorden vooral machtige pianoballads en excellente popsongs. Reid blonk uit achter de piano met ‘Hell to the liars’ en ‘Wasting my young years’, en met de bekende openingszinnen van ‘Strong’ kreeg ze het publiek zacht aan het zingen. Hoger dan haar middel durfde ze daarbij haar aansporende handen niet te heffen, maar we hadden de boodschap begrepen. Reids schuchterheid was ontwapenend.

Rothman en Major kleedden de songs in met subtiel gitaarspel, dromerige beats en in ‘Flickers’ zelfs warme djembéroffels – het gaf de song een hoog Sade-gehalte en een zwoele eighties-sfeer.
Deze show was die barre tocht langs besneeuwde ­straten en in overvolle trams beslist waard.

London Grammar * * *
Gezien op maandag 11 december in de Lotto Arena, Antwerpen.
Deze recensie verscheen in De Standaard op woensdag 13 december 2017.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may like