Laat ze maar zingen

De Romeo’s in een wit kostuum. De Romeo’s in een blauw kostuum. De Romeo’s in een bermuda met hawaïprint. De Romeo’s in de Ethias Arena. De Romeo’s in een kermistent te Oudenaarde. De Romeo’s in het Sportpaleis.

Ja jongens, wat was ons dát een saaie boel, die docu over De Romeo’s – het beste trio dat de Vlaamse showbizz overkwam sinds Leopold 3*.

Bitter weinig antwoorden kregen we, op de vragen waarmee deze Eén-documentaire werd aangekondigd:

  1. Klopt het clichébeeld over het trio?
  2. Zijn het écht beste vrienden?
  3. En wat zijn de sleutels van hun succes?

de romeo'sZeldzaam waren de momenten waarop er tot de kern van De Romeo’s en hun beweegredenen werd doorgedrongen. Chris Van Tongelen stelde zich van alledrie misschien nog het kwetsbaarst op. Terwijl Davy Gilles zijn properste Nederlands en tandpastaglimlach bovenhaalde om te verkondigen dat ‘wij zijn wie we zijn’, meldde Van Tongelen doodleuk dat hij ‘uiteraard een rolletje speelt’ op het podium. Ook zijn bekommernis om de carrière van zijn stiefzoon – de alom bekende Ian Thomas – die het in L.A. wil maken als popzanger, kwam oprecht over. Het hielp ook wel dat Van Tongelen de vader van Gilles er in het platste Mechels sinds dat van Sam Gooris van verdacht ‘zaan raabewaas owet de gazet gescheurd‘ te hebben. (Vader Gilles doet doorgaans dienst als chauffeur voor De Romeo’s.)
Eens een volkse jongen, altijd een volkse jongen.

Van Gunther Levi kwamen we vooral te weten dat hij in zijn schaarse vrije momenten meehelpt in de kledingwinkel van zijn vrouw en dat zijn ‘Familie’-collega’s jaloers zijn op zijn vermogen om op de set een line te deliveren, twee seconden nadat hij met diezelfde collega’s nog over koetjes en kalfjes stond te leuteren.

Waarom werd er niet dieper ingegaan op de escapades van notoire scheefpoeper Davy Gilles? ‘We hebben moeilijke momenten gehad’, zei die over zijn huwelijk met musicalzangeres Sasha Rosen. En daar bleef het bij. In het volgende shot zag je Davy en Sasha op een kermispodium ergens in een Vlaams gehucht ‘Echte liefde voelt zo’ zingen, op de tonen van Toto Cotugno’s ‘l’ Italiano vero‘. Lasciate loro cantare, dachten we. Laat ze maar zingen. Dat doen ze goed.

Nog voor we een antwoord gekregen hadden op de drie prangende vragen waarmee ze werd aangekondigd, eindigde deze documentaire al op de plek waar ze begonnen was: in de Ethias Arena.

Dus doen we zelf maar een poging om wat antwoorden te formuleren:

  1. Als dat het beeld is van drie mannen die goed kunnen zingen, niet vies zijn van wat populaire hoempapa en daarmee met zichtbaar plezier én professionalisme per optreden (zonder band, live on tape) 4.000 euro binnenrijven: ja.
  2. Neen, dat is schijn. Al kunnen we ons moeilijk voorstellen dat ze elkaar niet kunnen luchten. Professioneel kameraadschap, zoiets.
  3. De identieke kostuums. De sirtaki. En hun ideale-schoonzoongehalte.

 

(* Wist ú nog dat Patje Krimson daar iets wat op een gitaar leek, mocht beroeren? Wij waren dat namelijk allang vergeten.)

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may like