Stem Ibeyi!

Ernst verpakt in speelse songs en een vitale performance: we herzien onze mening over Ibeyi.

Toen we Ibeyi twee jaar geleden op Gent Jazz aan het werk zagen, schreven we dat deze meiden dringend een band nodig hadden. Achteraf bekeken was dat een te snelle conclusie. Je kunt die spaarzame arrangementen – percussie, keyboards, elektronische drums – namelijk ook als hun sterkte beschouwen. Vooral dan omdat de angelieke samenzang van de tweelingzusjes het onbetwiste recht heeft om het grootste deel van de aandacht op te eisen. Daar hebben we destijds niet lang genoeg bij stilgestaan.

IbeyiBlij met deze herkansing dus, temeer omdat Naomi en Lisa-Kaindé Díaz zich tot nóg energiekere performers bleken te hebben ontpopt. Intussen hebben ze dan ook al twee albums op de teller staan.

Opener ‘I carried this for years’ legde meteen de focus op de hemelse stemmen van Naomi en ­Lisa-Kaindé Díaz. Wanneer je als duo over zo’n onaards mooie stemmenblend beschikt, moet de verleiding om daar voortdurend mee uit te pakken groot zijn. Maar Ibeyi hield de a-capellamomenten beperkt en bracht een evenwichtige set, die huppelde tussen lichtvoetige latin-vibes en Songs Met Een Boodschap.

Michelle Obama

Mooi was het slaapliedje dat ze voor hun vijfjarige nichtje schreven. Ter inleiding van de female-empowermentsong ‘No man is big enough for my arms’ vertelde ­Lisa-Kaindé hoe ze als kleine meid aan haar grootmoeder meldde dat ze later president van Frankrijk wilde worden, waarop die antwoordde: ‘Mijn stem heb je!’. In die song waren fragmenten verwerkt uit een speech van Michelle Obama. Sterk hoe de zussen Díaz niet bepaald subtiel opkwamen voor vrouwenrechten zonder daarbij de drammerige activist uit te hangen. De vrouwelijke energie was voelbaar in de zaal.

Terwijl op het debuutalbum persoonlijke worstelingen centraal stonden (de dood van hun vader en zus), kwamen er nu ook maatschappijkritische songs voorbij uit het tweede album Ash. En Ibeyi is natuurlijk nog steeds uniek in de manier waarop het traditionele elementen (uit hun Yoruba-achtergrond) combineert met hedendaagse invloeden. Ernst verpakt in speelse songs en een vitale performance. Prima concert.

Ibeyi * * *
Gezien op donderdag 7 december in Het Depot, Leuven.
Deze recensie verscheen in De Standaard op zaterdag 9 december 2017.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may like